Update vogelgriep Brazilië

Davey Gerlings • 24 juli 2025

Sinds de uitbraak van hoogpathogene vogelgriep (HPAI) in delen van Brazilië blokkeert de Europese Unie de import van pluimveeproducten uit deze regio’s. Direct na het instellen van deze blokkade heeft Nekovri een wekelijks overleg opgestart om eventuele terugval in de benutting van keurcapaciteit tijdig te signaleren en waar nodig actie te ondernemen. Tot op heden blijkt van structurele terugval nauwelijks sprake, of verschilt dit per keurpunt. Het wekelijkse overleg wordt daarom opgeschort. In deze nieuwsbrief delen we de laatste stand van zaken:


  1. Keurcapaciteit
    Wanneer blijkt dat keurslots structureel niet worden benut, gaan Nekovri en de NVWA hierover in gesprek met het betreffende keurpunt. Doel is om verspilling van capaciteit te voorkomen en knelpunten op andere momenten te beperken.
  2. Besluitvorming Europa
    Vanuit de Europese Commissie klinkt kritiek op de documentatie die Brazilië heeft aangeleverd over de HPAI-bewakingszones. Zolang deze informatie niet voldoet aan de Europese eisen, is de kans op versoepeling of uitbreiding van toelatingen beperkt. Daar komt bij dat het momenteel zomerreces is in Brussel. Op basis van eerdere ervaringen duurt het doorgaans circa twee maanden voordat dit soort dossiers worden beoordeeld.
  3. Ontwikkelingen in het VK
    Tegelijkertijd neemt de import van pluimveeproducten vanuit Brazilië naar het Verenigd Koninkrijk licht toe. Vooralsnog heeft dat geen directe invloed op de Europese besluitvorming, maar het laat zien dat de handelsstromen zich blijven ontwikkelen.


door Davey Gerlings 8 september 2025
Op dinsdag 23 september organiseert onderwijs partner van Nekovri: Fruit Tech Campus, samen met NL Werktaanwerk het event: Vissen in de eigen vijver – kijk naar het talent, niet naar het cv 📍 Fruit Tech Campus, Geldermalsen | 🕒 14:00 – 17:00 uur Zij nodigen je/jullie van harte uit om hier als Fruit Tech Campus-partner bij aan te sluiten! Bekijk het programma & meld je aan Wat levert dit event je op? Praktische handvatten om intern talent te herkennen en door te ontwikkelen Inspiratie van bedrijven die succesvol anders zijn gaan werven Inzichten om voorbij het cv te kijken en écht werk te maken van skillsgericht denken Netwerkmogelijkheden met andere werkgevers, HR-professionals en beleidsmakers Waarom dit belangrijk is voor de fruit- en foodtechsector? In een krappe arbeidsmarkt vraagt groei om nieuwe manieren van denken. Dit event helpt je om het maximale uit je huidige medewerkers te halen, en ze te laten groeien binnen jouw organisatie Bekijk het programma & meld je aan  Samen bouwen aan een duurzame, innovatieve arbeidsmarkt in onze sector én regio.
door Davey Gerlings 8 september 2025
Samen sterker: Sparkling Projects en bbp advies bundelen krachten Sparkling Projects en bbp advies gaan vanaf nu samen verder om hun positie in de markt te versterken en klanten nog beter van dienst te zijn. Door het bundelen van kennis, ervaring en middelen ontstaat een krachtige organisatie met een uitgebreid aanbod aan duurzame energieoplossingen, variërend van elektrotechnische installaties, sanitaire installaties en werktuigbouwkundige installaties. Wat betekent dit voor klanten en partners? Breder dienstenaanbod: een compleet pakket van energietechnische oplossingen Meer expertise: een groter team van specialisten die samen innovatieve oplossingen realiseren. Continuïteit en betrouwbaarheid: dezelfde vertrouwde service met extra slagkracht Focus op innovatie: sneller inspelen op ontwikkelingen in de energietransitie Met deze samenwerking zetten Sparkling Projects en bbp advies een duidelijke stap richting verdere groei en innovatie, terwijl de vertrouwde kwaliteit en service behouden blijven. Beide teams blijven actief vanuit hun huidige locaties, waardoor de continuïteit voor klanten gewaarborgd blijft. Contact Ontdek onze nieuwe mogelijkheden en zie hoe we samen sterker staan in het ondersteunen van jouw duurzame energieprojecten. Voor meer informatie kunt u mailen naar sec@sparklingprojects.nl of u kun ons telefonisch bereiken via +31 55 540 1910.
door Davey Gerlings 28 augustus 2025
Veel leden liepen de afgelopen tijd tegen hetzelfde probleem aan: bij de (her)keuring van ammoniakinstallaties worden machinekamers standaard aangemerkt als ATEX Zone 2. Dit betekent dat de ruimte als explosiegevaarlijk wordt bestempeld, met forse consequenties en hoge kosten voor aanvullende voorzieningen. Zoals u weet is het Expertteam Techniek en het secretariaat van Nekovri druk doende met het zoeken naar een oplossing voor deze – in onze ogen – onjuistheid. Collega-koelhuizen hebben inmiddels een route gevonden om deze impasse te doorbreken. Door de installatie te laten toetsen volgens PGS 13, zoals opgenomen in de omgevingsvergunning, ontstaat een werkbare situatie. In deze oudere PGS-versies was de verplichting om machinekamers als ATEX-zone in te delen nog niet opgenomen, waardoor de keuring op een ander kader kan worden gebaseerd. Nekovri adviseert de leden alert te blijven bij (her)keuringen en actief te wijzen op de PGS-versie die in de eigen omgevingsvergunning is vastgelegd. Zo kunnen onnodige kosten worden voorkomen. Voor vragen kunt u vanzelfsprekend contact opnemen met het secretariaat Nekovri.
door Davey Gerlings 28 augustus 2025
Het secretariaat van Nekovri krijgt regelmatig vragen van leden over praktische zaken in de dagelijkse bedrijfsvoering. Zo komt het voor dat bedrijven te maken hebben met ijsvorming op de vloer van de vriescellen, bijvoorbeeld door intensief gebruik en het vaak openen en sluiten van deuren. Dit kan leiden tot gladde vloeren en daarmee gevaarlijke situaties. De vraag die dan speelt: welke mogelijkheden zijn er om de vloer stroever en veiliger te maken? Onze Nekovri ARBO-deskundige geeft hierbij een aantal algemene adviezen. Het risico van gladheid kan worden voorkomen of verminderd door vooral te kijken naar bronmaatregelen: Bron wegnemen, voorkomen van aanvriezing: Andere luchtstroom (temperatuur, luchtsnelheid en luchtvochtigheid) en flappengordijn, waardoor dichtbij deuren/openingen geen condensatie/vriesvorming ontstaat. Klimaat in de aangrenzende ruimte beter beheersen (temperatuur, luchtsnelheid en luchtvochtigheid) en evt extra sluis aanleggen. Verwarming door lokaal aanblazen of gericht infrarood, of lokale verwarming in de vloer (maar dit is vaak niet haalbaar) Effect verkleinen, beter mee omgaan: Betreffend locaties dicht bij deuren en openingen: Locaties leeg houden voor orderpick (alleen voor palletopslag met heftrucks). Periodiek verwijderen van aanvriezing Coating en vloeren. Lastig, omdat aanvriezing van condens (zonder verwarming of andere luchtstroom) niet altijd voorkomen kan worden, maar denk aan: Hydroforbe coating (waterafstotend) Antivries coating Thermisch isolerende coating Antislip coating Voor coating advies inwinnen bij specialisten/leveranciers en op kleine schaal proef uitvoeren, alvorens breder uit te rollen. Heeft u ook een vraag over ARBO of andere praktische thema’s? Het secretariaat van Nekovri denkt graag met u mee.
door Davey Gerlings 28 augustus 2025
ODTH en Movu Robotics zetten nieuwe standaard in magazijnautomatisering met eerste uitrol van Movu OPS voor Movu atlas-shuttlesysteem Het doorbraakproject belichaamt Movu’s merkvisie op toegankelijke automatisering en compacte schaalbaarheid, met als resultaat een live geïntegreerde Movu OPS-software en substantiële winst op vlak van veiligheid, duurzaamheid en doorvoercapaciteit. Rumst, België, 26 augustus 2025: ODTH First Class Logistics, een toonaangevende Belgische, familiegeleide logistieke dienstverlener, en Movu Robotics, een snelgroeiende innovator in schaalbare magazijnautomatisering en onderdeel van de stow Group, hebben met succes de eerste fase afgerond van een grootschalig automatiseringsproject op de ODTH-site in Rumst. Het resultaat is een transformatie van een traditioneel magazijn naar een softwaregestuurd, high-density logistiek centrum. Deze samenwerking is een belangrijke stap vooruit op vlak van operationele efficiëntie, realtime zichtbaarheid en duurzame impact. De oplossing combineert Movu atlas, het geavanceerde shuttlegebaseerde ASRS-systeem (Automated Storage and Retrieval System), met de eerste grootschalige uitrol van Movu OPS, het warehouse execution softwareplatform dat speciaal werd ontwikkeld om de Movu atlas-shuttles aan te sturen. De software is volledig in-house ontwikkeld door het R&D-team van Movu en naadloos geïntegreerd met het SAP ERP-systeem van ODTH. In een live SAP-omgeving zorgt deze combinatie voor dynamische palletroutering, intelligente buffersturing en een gestroomlijnde controle van shuttle- en transportsystemen. De gefaseerde implementatie waarborgt continue operationele beschikbaarheid, terwijl de automatiseringscapaciteit stapsgewijs wordt uitgebreid. Met dit project zet Movu Robotics een concrete stap in zijn missie om ‘Accessible Automation and Compact Scalability’ aan te bieden aan magazijnen wereldwijd. “Dit project betekent een mijlpaal, niet alleen voor ODTH, maar ook voor Movu Robotics,” zegt Christophe Coulongeat, CEO van Movu Robotics . “Het is de eerste keer dat onze Movu OPS-software de Movu atlas-palletshuttle volledig aanstuurt – van ontwikkeling tot integratie. Het resultaat is een naadloos geïntegreerde oplossing: snel, flexibel en intelligent. Dit bewijst dat modulaire en toegankelijke automatisering de toekomst van magazijnbeheer is.” Belangrijkste resultaten van fase 1 De schaal van het project is indrukwekkend. Na voltooiing zal de Rumst-site meer dan 31.000 palletplaatsen tellen, verspreid over 14.000 m² magazijnruimte . Twintig autonome Movu atlas-shuttles zullen opereren over vier verticale niveaus, aangestuurd door vijf hogesnelheidsliften. Met vijf inbound- en zeven outboundstations kan het systeem tot 6.000 palletbewegingen per dag verwerken — 3.000 inkomend en 3.000 uitgaand — zonder de 24/7-dienstverlening aan FMCG-klanten (fast moving consumer goods) in gevaar te brengen. De voltooiing van fase 1 legt het fundament voor de volgende fasen. Alle software-integraties en systemen zijn klaar voor uitrol in fase 2 en 3 , die operationeel worden in september 2025 . De finale fase gaat live in Q1 2026 . Een van de unieke aspecten van dit project is het slimme, duurzame ontwerp. In plaats van nieuwbouw, besloten ODTH en Movu Robotics om de bestaande stellinginfrastructuur her te gebruiken. Deze keuze leidde niet alleen tot lagere investeringskosten , maar voorkwam ook meer dan 680 ton CO₂-uitstoot – een duidelijke illustratie van de gezamenlijke duurzaamheidsambitie van beide bedrijven. De flexibiliteit van het systeem is eveneens opmerkelijk. Het ondersteunt moeiteloos zowel Europallets als industriële pallets , variërend van 1.200 mm breed tot 2.400 mm hoog . Hierdoor kan ODTH een gevarieerd klantenbestand bedienen met uiteenlopende logistieke behoeften. Strategisch effect en slimme automatisering in actie. Met een groeiend aantal SKU’s, strikte service level agreements en beperkte ruimte op de site in Rumst, zocht ODTH naar een oplossing die de opslagdichtheid verhoogt , en tegelijk intern transport en energieverbruik minimaliseert . Door Movu atlas in een modulaire aanpak met zes fasen te implementeren, kon ODTH de operationele continuïteit behouden en tegelijk de systeemcapaciteit en intelligentie geleidelijk uitbreiden. Elke fase bouwt voort op de vorige, wat zorgt voor een vlotte, risicovrije schaalvergroting . “We hebben voor Movu Robotics gekozen omdat zij een schaalbare, intelligente oplossing kunnen bieden die perfect aansluit op de specifieke beperkingen van onze site,” zegt Wim Van Leuven, Project Manager bij ODTH . “Dankzij het hergebruik van onze bestaande infrastructuur konden we de installatiekosten en ecologische impact beperken – en toch vanaf dag één echte meerwaarde leveren. Het volledige project wordt uitgerold in een actief magazijn, en tot nu toe zonder enige impact op onze klanten. Dat toont de kracht en flexibiliteit van de samenwerking tussen Movu en ODTH.” Software-intelligentie als kern van het systeem. De ware innovatie schuilt in Movu OPS, het eigen WES-platform van Movu dat fungeert als het digitale brein van het systeem. Dankzij een native integratie met SAP ERP via gestandaardiseerde API’s, maakt de software onder andere het volgende mogelijk: Vlotte communicatie met Movu Conveyor Control (MCC) en Movu Tower verkeerssturing Realtime toewijzing van shuttles en optimalisatie van liftroutes Ondersteuning van chaotische opslaglogica voor maximale flexibiliteit Configuratie van opslagstrategieën en slimme buffering buiten piekuren Een moderne gebruikersinterface die de besluitvorming en controle voor operators vereenvoudigt Deze integratie stelt ODTH in staat om het logistieke proces end-to-end te automatiseren, op basis van realtime magazijndata en slimme beslisregels – een cruciale capaciteit in een omgeving met hoge rotatie en constante druk. “De integratie van Movu OPS in een SAP-omgeving tilt magazijnbesturing naar een nieuw niveau,” aldus Thomas De Rudder, Integration Manager bij Movu Robotics. “Hiermee kan ODTH een complex shuttlesysteem aansturen met maximale reactiviteit en zonder manuele tussenkomst.” Vooruitblik op fase 2 Met nog vijf implementatiefasen in het vooruitzicht zullen ODTH en Movu Robotics de automatiseringscapaciteit verder uitbreiden, extra functies voor orkestratie toevoegen en het footprint van het systeem vergroten. Deze roadmap versterkt de positie van ODTH als voorloper in mensgerichte en duurzame logistiek, en bevestigt het modulaire automatiseringsmodel van Movu Robotics. “Deze samenwerking met ODTH bewijst dat automatisering van bestaande magazijnen (‘brownfield’) niet alleen mogelijk, maar ook strategisch is,” besluit Coulongeat. “Door slimme software te combineren met herbruikbare infrastructuur helpen we logistieke spelers om vandaag al het magazijn van de toekomst te bouwen.” Over ODTH First Class Logistics ODTH is een familiebedrijf met hoofdkantoor in België en meer dan 40 jaar ervaring in multimodaal transport, warehousing en value-added logistieke diensten. Met een mensgerichte aanpak bedient ODTH een brede waaier aan sectoren, met sterke focus op duurzaamheid en innovatie. Meer informatie: https://www.odth.be/ Over Movu Robotics Movu Robotics, onderdeel van de stow Group, is een toonaangevende internationale speler in magazijnautomatisering en biedt schaalbare en efficiënte logistieke oplossingen. Met meer dan 400 medewerkers in Europa en de VS biedt Movu een compleet portfolio aan geautomatiseerde technologieën, waaronder: Movu atlas – palletshuttle voor meerdiep opslag, Movu ifollow – AMR-oplossing voor collaboratief orderpicken en pallettransport, Movu escala – 3D-opslagsysteem voor bakken, Movu eligo – geïntegreerde robotarm voor picking. Alle oplossingen worden centraal aangestuurd via Movu OPS, het warehouse execution softwareplatform. Meer informatie: www.movu-robotics.com  Perscontact – ODTH: Rob Van Den Berghen Chief Operational Officer (COO) ODTH T: +32 38 60 64 19 M: Rob.VanDenBerghen@odth.be Perscontact – Movu Robotics: Thomas Meyer-Jander Chief Marketing Officer (CMO) stow Group T: +32 56 48 11 11 M: thomas.meyer-jander@stow-group.com
door Davey Gerlings 15 augustus 2025
Nekovri is blij om het nieuwe lid te verwelkomen, Europlant Kweekbedrijf B.V. uit Heerenveen is lid geworden van Nekovri.
door Davey Gerlings 15 augustus 2025
Vanaf 23 augustus 2025 wijzigen onze postgegevens, we nemen afscheid van onze vertrouwde Postbus 901 in Eindhoven Nieuw postadres: de Grote Beer 9, 5215 MR, ’s-Hertogenbosch We vragen u vriendelijk om vanaf deze datum ons nieuwe postadres te gebruiken, zodat uw post ons snel en veilig bereikt.  Bedankt voor het aanpassen van uw administratie en voor uw medewerking!
door Davey Gerlings 15 augustus 2025
Cybersecurity heeft voor veel kleine bedrijven weinig prioriteit. Zo neemt een derde van de kleine bedrijven geen enkele maatregel om zich te beschermen tegen cyberaanvallen. Om ondernemers te helpen bij het nemen van cybermaatregelen is de CyberVeilig Check voor zzp en mkb gelanceerd. Voor kleine ondernemers die een financieel knelpunt ervaren, is er nu tijdelijk de subsidieregeling Mijn Cyberweerbare Zaak. Mijn Cyberweerbare Zaak in het kort De subsidie is: Voor ondernemers met 1 tot en met 50 werknemers en een jaaromzet van maximaal € 10 miljoen; Aan te vragen op een flink aantal basismaatregelen van de CyberVeilig Check; 50% van de aanschafwaarde en/of implementatiekosten tot een maximum van € 1.250; Aan te vragen van vrijdag 18 juli 2025, 09.00 uur tot en met vrijdag 31 oktober 2025, 17.00 uur en wordt toegekend op volgorde van binnenkomst tot het maximale budget van €1 miljoen bereikt is. Meer informatie over deze subsidieregeling voor kleine ondernemers vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Subsidie aanvragen
door Davey Gerlings 15 augustus 2025
Heeft u zich al ingeschreven voor het Exclusieve Ledendiner van Nekovri op dinsdag 9 september a.s.? Een diner exclusief voor onze leden en preffered supplier(s) uit de koel- en vriessector. U heeft de officiële uitnodiging al ontvangen in uw inbox, maar we willen u er graag nog even aan herinneren - want dit bijzondere event wilt u niet missen! Tijdens de zogenaamde Ledentop kijken we vooruit naar de rol van onze sector in de weerbaarheid van de Nederlandse voedselvoorziening. Wat begon met gesprekken met het Ministerie van Defensie, loopt inmiddels parallel met de dialoog die we vorig jaar al startten met het Ministerie van Landbouw, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Beide trajecten versterken elkaar – en laten zien dat onze inspanningen vruchten afwerpen! Naast een heerlijk luxe barbecue in goed gezelschap, kunnen we in deze nieuwsbrief de eerste spreker aankondigen: Luitenant-kolonel Daan Speetjens van het Ministerie van Defensie. Hij zal ons meenemen in het Ecosysteem Logistiek en de kansen voor de koel- en vriessector om de aansluiting met het Ministerie van Defensie te vinden ( https://www.defensie.nl/onderwerpen/adaptieve-krijgsmacht/ecosysteem-logistiek ). Mis deze unieke avond niet en meld u vandaag nog aan via info@nekovri.nl ! 
Nekovri beeldmerk en logo
door Davey Gerlings 7 augustus 2025
Op 30 juli 2025 publiceerde de Europese Commissie een aanbeveling voor het gebruik van een vrijwillige duurzaamheidsrapportagestandaard voor het mkb. Deze zogenoemde VSME-standaard (Voluntary Sustainability Reporting Standard for SMEs) helpt micro-, kleine en middelgrote bedrijven om op een toegankelijke manier te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid en -prestaties. De CSRD is een Europese wet die grote bedrijven verplicht om te vertellen hoe duurzaam ze zijn . Denk aan: Hoeveel energie gebruiken ze? Hoe gaan ze om met hun personeel? Wat doen ze om klimaatverandering tegen te gaan? Voor kleine bedrijven is deze wet (nog) niet verplicht. Maar grote bedrijven moeten steeds vaker aan hun leveranciers vragen hoe duurzaam zij zijn. En daar kom jij als mkb’er dus tóch in beeld. De VSME-standaard is dan als het ware een steekbriefje dat je kunt gebruiken om die vragen makkelijk en netjes te beantwoorden. Hoewel veel leden van Nekovri niet onder de CSRD-verplichting vallen, krijgen zij steeds vaker vragen vanuit klanten, financiers of ketenpartners over duurzaamheid. Deze nieuwe standaard biedt een laagdrempelig en uniform antwoord . Twee modules: eenvoudig en schaalbaar De VSME-standaard bestaat uit twee delen: De basismodule , met 11 onderwerpen zoals CO₂-uitstoot, personeelsgegevens en integriteit. Deze vormt het startpunt. De uitgebreide module , met 9 extra onderwerpen zoals reductiedoelen, mensenrechten en diversiteit. Deze is bedoeld voor bedrijven die extra informatie moeten aanleveren, bijvoorbeeld aan investeerders. De standaard sluit aan op Europese regels, maar is eenvoudiger en vraagt geen uitgebreid onderzoek naar alle duurzaamheidsthema’s. Bedrijven vullen alleen de onderwerpen in die voor hen van toepassing zijn. Dat maakt het makkelijk in gebruik. Wat betekent dit voor bedrijven binnen Nekovri? De koel- en vriessector is nauw verweven met internationale ketens, voedselveiligheid en logistieke dienstverlening. Vanuit Nekovri zien wij de volgende implicaties: Voorbereiden op ESG-informatievragen De VSME biedt een antwoord op de toegenomen druk vanuit klanten en financiers zonder dat bedrijven direct CSRD-plichtig zijn. Efficiëntie en consistentie Eén standaard voorkomt dat bedrijven per klant andere ESG-indicatoren moeten aanleveren. Versterking van concurrentiekracht Transparantie op het gebied van duurzaamheid wordt steeds vaker meegenomen in aanbestedingen, samenwerkingen en financiering. Springplank naar de toekomst De VSME-structuur sluit aan op de CSRD, wat bedrijven helpt zich stapsgewijs voor te bereiden op eventuele toekomstige verplichtingen. Kans om als sector verantwoordelijkheid te nemen Door als koel- en vriessector zichtbaar te maken hoe wij werken aan duurzaamheid, versterken we ons imago én onze maatschappelijke positie. Bekijk de standaard en bijbehorende hulpmiddelen op de officiële EFRAG-pagina: https://www.efrag.org/en/smes-and-sustainability-reporting . EFRAG heeft aangekondigd dat er vertaalde hulpmiddelen volgen in de tweede helft van 2025, een en ander is nu enkel nog in het Engels beschikbaar. Heb jij als bedrijf al ervaring met ESG-vragen van klanten of partners? Laat het ons weten! Het secretariaat Nekovri verzamelt signalen uit de praktijk om knelpunten en kansen bespreekbaar te maken bij beleidsmakers. Mail naar info@nekovri.nl .
Show More