Voor u gelezen in de markt: Nederlandse bedrijven krijgen overnames niet meer voor elkaar

Davey Gerlings • 3 oktober 2025

Je hoort het steeds vaker: familiebedrijven in de transportsector die worden verkocht ‘omdat er geen opvolger is’. Een gezond natuurlijk proces, of gaan we er iets aan missen? ‘Het is heel jammer’, zo is onder anderen Erik de Koeijer, directeur-eigenaar van Kotra Logistics, overtuigd van dat laatste. ‘Een familiebedrijf heeft echt meerwaarde.’ 

Is de teloorgang van het fenomeen familiebedrijf niet al veel langer aan de gang? Valt mee, volgens Judith van Helvert, lector Familiebedrijven aan de Hogeschool Windesheim. Tot aan 2022 was het aandeel van familiebedrijven behoorlijk stabiel, ook in de transportsector. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek was in 2022 in de bedrijfstak ‘vervoer en opslag’ 69% van de bedrijven een familiebedrijf.


‘Dat is zelfs nog iets hoger dan het gemiddelde van 61%’, aldus Van Helvert. Familiebedrijven in de transport­sector zijn van oudsher enorm belangrijk voor onze economie, concludeert de lector. Overigens omvat de sector transport en opslag niet alleen bedrijven die zich bezighouden met het vervoer en de opslag van goederen, maar ook bedrijven die personen vervoeren.

Maar dat voorheen stabiele aandeel van familiebedrijven staat onder druk, constateert Van Helvert. ‘De kans op een opvolger in een familiebedrijf is kleiner geworden. Het is niet meer vanzelfsprekend dat kinderen het bedrijf van hun ouders overnemen. Om de cultuur in het bedrijf zoveel mogelijk te behouden, kan de eigenaar er dan voor kiezen het bedrijf in eigendom te houden en een niet-familiale manager aan te stellen’, aldus de Windesheim-lector.

‘Het bedrijf verkopen aan een medewerker of een ander familiebedrijf in de sector biedt ook een goede mogelijkheid om de familiecultuur te continueren, waardoor de verkoop in goede harmonie kan plaatsvinden. Heel anders wordt het als het bedrijf in handen komt van een buitenlandse multinational of investeerder. Dan wordt het allemaal veel zakelijker en afstandelijker. Een werknemer die bij een jubileum een bloemetje krijgt van zijn werkgever of waarbij een succes wordt gevierd, zie je toch vooral in een familiebedrijf. Persoonlijke aandacht en zorg voor werknemers zijn typische kenmerken van familiebedrijven en maken ze anders dan andere bedrijven. Er wordt vaak beter samengewerkt dan bij multinationals.’


Professioneel personeelsbeleid


Toch kan de bedrijfscultuur van een familiebedrijf ook een andere kant hebben. Van Helvert wijst op het belang van een professioneel personeelsbeleid. ‘Als je als werkgever goed voor je personeel zorgt en zorg draagt voor duidelijke afspraken en besluitvormingsprocessen, dan is de kans groot dat medewerkers voor lange tijd bij je blijven. Maar medewerkers kunnen ook enorm gefrustreerd raken wanneer zij geen ruimte krijgen om bijvoorbeeld zelfstandig beslissingen te nemen of zich te ontwikkelen. Zoals wanneer besluiten na het weekend, wanneer de familie thuis nog eens wat beslissingen onder de loep heeft genomen, worden teruggedraaid. '

 

  ‘Samenwerken gaat vaak beter dan bij multinationals’

 

'Dan denk je als niet-familiale manager dat er een besluit is genomen, maar komt de familie erop terug nadat ze er in hun privésituatie nog eens over hebben doorgepraat. De niet-familiale manager krijgt dan vaak niet eens verdere uitleg en komt voor een voldongen feit te staan. Samen met collega’s en bedrijven ben ik bezig met het voorbereiden van een nieuw project waarbij bedrijven een open bedrijfsstrategie gaan ontwikkelen. Dit betekent dat medewerkers op niet-leidinggevende posities betrokken worden bij de strategieontwikkeling. De bedoeling is dat zij actief na- en meedenken over actuele ontwikkelingen die van belang zijn voor het bedrijf, omdat bij ondernemers soms bedrijfsblindheid kan ontstaan.’


Overleven


Gebrek aan opvolging en regeldruk zijn vaak gehoorde redenen om familiebedrijven uiteindelijk te verkopen. De kopende partijen zien overnames als een manier om hun concurrentiepositie te versterken en hun activiteiten uit te breiden. Een andere belangrijke reden voor overnames en fusies blijft het waarborgen van continuïteit. Die is essen­tieel om te overleven in een sector waarin internationalisering en schaalvergroting steeds belangrijker worden.

Hierbij speelt ook de energietransitie een belangrijke rol. De omschakeling naar duurzame vervoersmiddelen vergt namelijk enorme investeringen. Bedrijven moeten in het kader hiervan niet alleen investeren in elektrische trucks of waterstofvoertuigen, maar ook hun operationele processen aanpassen en digitaliseren om efficiënter te werken. Voor zowel verkopende als kopende partijen is de continuïteit cruciaal en een drijfveer voor overnames. Daarnaast willen bedrijven een goede toekomst garanderen voor hun werknemers.

 

  ‘Overleg tijdig met financiers over je strategie’

 

Waren het tot een jaar geleden relatief kleinere transportbedrijven (tot veertig trekkende eenheden) die het meest in de verkoop gingen, nu worden ook steeds meer grotere vervoerders overgenomen. Dat ziet Henry Steenbergen, directeur Transport en Mobiliteit bij de Rabobank. ‘De kleinere ondernemingen worden vaak gekocht door ondernemingen in de buurt die vaak al bekend zijn met elkaar. De dynamiek bij de grotere is anders. Veel grotere transportbedrijven zijn op zoek naar een onderneming buiten hun eigen regio om zodoende hun netwerk uit te kunnen breiden. Deze bedrijven zijn duurder om over te nemen. Nederlandse spelers krijgen grote overnames meestal niet voor elkaar’, aldus Steenbergen.

Buitenlandse bedrijven slaan toe. Voorbeelden van grote overnames in Nederland door buitenlandse spelers zijn die van Müller Fresh Food Logistics door het Duitse Dachser en die van Bakker Logistiek door de Franse Stef Groep (beide in 2023) en de overname van Parts Express door het Japanse Yusen Logistics (2024). Deze ontwikkeling zet volgens Steenbergen door en die gaat ertoe leiden dat over vijf tot tien jaar een groot deel van de Nederlandse transportsector in handen is van buitenlandse partijen, voorspelt hij.

Kapitaal ontbreekt

‘Het ontbreekt bij Nederlandse bedrijven aan kapitaal voor grote overnames’, aldus Steenbergen. ‘Ook is er geen langetermijnvisie op financiering. Bij grote overnames, als er onder tijdsdruk moet worden geboden en de financiering nog niet is geregeld, helpt het niet als er concurrentie is van een buitenlandse partij met diepe zakken. Het helpt wel als er eerder met financiers en kapitaalverstrekkers overleg is over een overnamestrategie’, adviseert Steenbergen.


‘Je praat over grotere bedrijven vanaf zo’n 80 miljoen euro omzet, uitgaande van zo’n 125.000 euro omzet per vrachtwagen en vier- tot vijfhonderd eigen trekkers. Het is gebruikelijk om verder 10% à 30% in te huren via charters. Voor die grotere bedrijven hebben Nederlandse bedrijven dus geen geld, omdat ze ook moeten verduurzamen, en dat is kostbaar. Hierdoor zie je hier vaak dat er een buitenlandse koper is of bedrijven gaan fuseren. Een alternatief is de koop van een onderneming met het idee om de onderneming op te splitsen. Dit zie je in Nederland nog niet echt, omdat je hiervoor ondernemingen moet hebben die meerdere activiteiten hebben. Ik verwacht dat dit langzaamaan wel gaat veranderen.’


Steenbergen rekent erop dat er de komende jaren veel bedrijven te koop komen omdat ze geen opvolger hebben en de eigenaar al op leeftijd is. ‘Ook verwacht ik nog wel een paar fusies, vooral van een paar familiebedrijven die hierdoor een grotere schaal kunnen realiseren en zo kunnen blijven bestaan.’


Vier kapiteins


Ook Erik de Koeijer (66 jaar), directeur-eigenaar van Kotra Logistics, gespecialiseerd in het vervoer van verse en diepgevroren goederen, is bezig met zijn opvolging en heeft diverse opties. Er werken drie kinderen in het bedrijf. Hij benadrukt hoe belangrijk de cultuur van een familiebedrijf is. In het verleden was hij samen met drie neven directeur-eigenaar van Kotra.

 

  ‘Het was een reuzenstap, maar het lukte, ik heb er nooit spijt van gehad’

 

‘Maar het hebben van vier kapiteins op één schip is niet ideaal en niet het meest efficiënt om een bedrijf te leiden. We konden het niet eens worden over de investering van een paar miljoen euro voor een bedrijfsverplaatsing. Toen hebben we ons bedrijf verkocht aan onze grootste concurrent in Breskens, Transport Vooruit, ook een familiebedrijf. Dat was voor dat bedrijf een mooie uitbreiding met het vervoer van mosselen; het deed al vervoer in vis. De verkoop vond plaats in 1995. Alle vier neven bleven werken in het bedrijf, ik als commercieel directeur en planner,’ zo blikt De Koeijer terug.

Maar na tien jaar kreeg hij spijt. Hij twijfelde of destijds de juiste keuze was gemaakt. ‘Ik ging toen praten met de eigenaar. Omdat zijn zoon geen interesse had om het over te nemen, wilde hij het bedrijf verkopen. Dan zou het waarschijnlijk gaan naar een groot bedrijf, maar dat zag ik absoluut niet zitten vanwege het verloren gaan van de bedrijfscultuur. Als werknemer word je dan een nummer. Ik ging praten met ING. De bank wilde het wel financieren, maar op voorwaarde dat ik het alleen zou doen en niet meer samen met anderen. Het was een reuzenstap, maar het lukte. Dat was in 2009. Ik heb er nooit spijt van gehad. Het mooie is dat mijn neven nog steeds werken in het bedrijf.'



Financiële armslag


Uiteraard moest De Koeijer een fors bedrag betalen voor de aankoop van het bedrijf, inclusief zijn voormalige deel. ‘Daardoor was ik na de overname wel beperkt in het doen van investeringen en groeimogelijkheden. Daar heb ik vier jaar geleden een oplossing voor gevonden. Ik heb 49% van de aandelen verkocht aan een Frans familiebedrijf en heb zelf 51% gehouden. Dat transportbedrijf heeft dezelfde bedrijfscultuur en opvattingen. De verkoop van de aandelen leverde behalve synergie meer financiële armslag op om te kunnen investeren in gebouwen en elektrisch vervoer, waar we begin dit jaar mee begonnen zijn’, aldus De Koeijer.


Kotra is in de loop van de tijd sterk gegroeid en heeft behalve bedrijfsvestigingen in Yerseke, IJmuiden, Breskens en Urk ook vestigingen in België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Frankrijk. In totaal beschikt het bedrijf over 250 vrachtwagens en er werken meer dan zevenhonderd mensen. ‘Ondanks de noodzakelijke schaalvergroting is de sfeer heel familiair gebleven, met veel aandacht voor de mensen die er werken en een prettige werksfeer’, zo beaamt Serge Luteijn, cfo van Kotra. ‘Het feit dat we een familiebedrijf zijn, is echt van meerwaarde, hopelijk kunnen we dat in de toekomst blijven’, zo besluit De Koeijer.

door Davey Gerlings 17 november 2025
Voor u gelezen in de markt: Americold tekent koopcontract Port of Urk
door Davey Gerlings 17 november 2025
Voor u gelezen in de markt: Constellation Cold Logistics en Lau van Haren verenigen zich door strategische overname om Nederlands netwerk te versterken
door Davey Gerlings 17 november 2025
In Memoriam - Henk Grolleman Sr.
door Davey Gerlings 17 november 2025
Pilot gescheiden keuringen vlees & vis nummer 3 van start
door Davey Gerlings 5 november 2025
De Nekovri 2-daagse is een jaarlijks terugkerend evenement. Dit jaar gaan we voor een nog betere, innovatievere en informatievere editie! Natuurlijk doen we dat niet alleen - we hebben een bekende naam uitgenodigd om de dagvoorzitter te zijn! We hebben Anita Witzi­er uitgenodigd omdat zij complexe maatschappelijke thema’s weet terug te brengen tot de kern - zonder vakjargon en zonder omwegen. Precies wat we nodig hebben nu we tijdens de 2-daagse het startschot geven voor onze gezamenlijke toekomstvisie. Anita vraagt dóór en maakt ook lastige onderwerpen niet alleen helder, maar vooral bespreekbaar. En dat is minstens zo belangrijk. Tijdens het programma gaat zij in gesprek met leden, young professionals, externe experts en verschillende panels. Ze verbindt inhoud met praktijk, haalt verhalen op uit de sector en zorgt dat iedereen aan tafel komt: directies, operationele mensen, specialisten én nieuw talent. Niet als dagvoorzitter die alleen de tijd bewaakt, maar als inhoudelijke sparringpartner die het gesprek verdiept, verder brengt en scherp houdt.
door Davey Gerlings 5 november 2025
Nekovri feliciteert de nieuwgekozen Tweede Kamerleden en ziet de verkiezingsuitslag als een belangrijke kans om de samenwerking tussen politiek, bedrijfsleven en maatschappij te versterken. Voor de koel- en vriessector - een essentiële schakel in de voedselketen - liggen er duidelijke kansen én uitdagingen. De koel- en vrieslogistiek als robuuste schakel in Nederland Dagelijks zorgen onze leden ervoor dat voedsel veilig, betrouwbaar en efficiënt wordt opgeslagen en vervoerd. Van diepvriesgroente en vis tot farmaceutische producten: zonder onze sector komt de voedselvoorziening in gevaar en valt de logistieke keten stil. Daarom vragen wij de toekomstige coalitie om ruimte, duidelijkheid en stabiliteit in beleid. Onze oproep aan de politiek: Zorg voor helder, uitvoerbaar en betaalbaar beleid rondom voedselzekerheid en energie. Versterk het ondernemersklimaat met voorspelbare regelgeving en eerlijke concurrentie binnen Europa. Waarborg de continuïteit van de koudeketen door te investeren in energie-infrastructuur en innovatie, zonder dat de kosten volledig bij het bedrijfsleven terechtkomen. Erken de koel- en vrieslogistiek expliciet als onderdeel van de kritieke nationale infrastructuur, om daarmee de maatschappelijke functie en noodzaak van continuïteit te borgen.  Samenwerking als sleutel Nekovri gaat graag het gesprek aan met de nieuwe volksvertegenwoordigers om gezamenlijk te bouwen aan een sterke en toekomstbestendige koudeketen. Samen met onze leden en partners blijven we oplossingen aandragen voor vraagstukken rondom energie, regelgeving, voedselzekerheid en innovatie.
door Davey Gerlings 5 november 2025
Op donderdag 29 oktober vond bij ons jongste lid FALK Bouwsystemen in Ede een themabijeenkomst plaats over de bouw van koel- en vrieshuizen. De bijeenkomst was geïnitieerd door Nekovri-geassocieerd lid Isolare. De deelnemers werden gastvrij ontvangen in het moderne pand van FALK. De bijeenkomst werd geopend door Davey Gerlings, CEO van Nekovri. Hij constateerde dat in een groeimarkt zoals de koel- en vriessector, het onvermijdelijk was dat er leden met plannen in de zaal aanwezig waren. Vervolgens gaf Patrick van Haaften een presentatie over FALK Bouwsystemen: de geschiedenis, de groei, kernwaarden en jonge team van het bedrijf. Aan de hand van voorbeelden uit het Nekovri-ledenbestand liet hij duidelijk zien hoe materiaalkeuzes doorwerken in isolatiewaarden, onderhoud en energieverbruik op de vloer. Daarna splitste het programma in twee groepen. Groep 1 startte bij André Orlov (FALK), de scheikundige achter de innovatieve bouwsystemen van het bedrijf. Deelnemers waande zich weer in de scheikunde les! Aan de hand van een proef kreeg iedereen een uniek kijkje in het productieproces van sandwichpanelen. Groep 2 volgde tegelijk een sessie van Steven Lobregt (Sparkling Projects) over condens problemen in koel- en vrieshuizen. Hij legde helder uit hoe verbeterde isolatie en luchtdichte bouwmethoden soms kunnen leiden tot ongewenste condensvorming en gaf praktische handvatten om dit te voorkomen. De problemen detecteren kan vaak eenvoudig met een warmtecamera. Ook presenteerde hij een recent onderzoek naar schroefmethoden van panelen in relatie tot koude verlies. Tot slot gaven Joeri Groenewegen en Martin Springer (Adamas Groep) een update over de laatste ontwikkelingen rond: BREEAM (duurzaamheidskeurmerk voor gebouwen), SFDR (EU-regels voor transparantie over duurzaamheid bij investeringen), EU-taxonomie (kader om te bepalen welke activiteiten als duurzaam kwalificeren). Kern: duurzaam bouwen is geen keuze meer; het is een markteis én volgt uit regelgeving. Tijdens het diner was er ruimte om door te praten en ervaringen te delen. Dank aan Nekovri-geassocieerde leden Isolare voor het initiatief en aan FALK Bouwsystemen voor de gastvrijheid!
door Davey Gerlings 5 november 2025
Onze collega’s van KNVvK en de projectpartners nodigen u graag uit voor het Frozen Like Fresh Symposium – Shaping the Future of Frozen Food op donderdag 13 november 2025 op de campus van Wageningen University & Research. Invriezen van verse producten is een goed bewezen methode om producten jaarrond lekker, vers en gezond te kunnen consumeren. Ondanks dat dit al jaren gedaan wordt, is er voortdurend aandacht om de processen nog verder te optimaliseren om het kwaliteitsverlies te beperken en het vriezen effectiever en daarmee duurzamer te maken. Door de theoretische kennis van product en proces te combineren met de kennis en ervaring in de praktijk ontstaan nieuwe verrassende en doelgerichte ideeën waar iedereen met plezier aan samenwerkt. Dit leidt tot oplossingen met impact zowel op kwaliteit van de groenten als op duurzaamheid van de verwerking. Dit onderzoek is opgepakt door een consortium bestaande uit Lamb Weston EMEA, Ardo, Ilmsens GmbH, KNVvK & Young Cool, Wageningen Food & Biobased Research en TKI Agri & Food en onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR). Het project is in 2022 gestart en loopt vier jaar. Naast bijdragen van de deelnemende bedrijven wordt het gefinancierd vanuit TKI AgriFood. Op 13 november presenteren de partners tijdens een afsluitend live-evenement de hoogtepunten van deze publiek-private samenwerking, gericht op het verbeteren van duurzaamheid, productkwaliteit en procesefficiëntie in de diepvriesgroente- en aardappelsector. Experts uit de industrie en de academische wereld delen hun nieuwste onderzoeksinzichten, waaronder: Optimalisatie van blancheren voor diepvriessperziebonen (Sophie Delbaere en Rian Timmermans) Duurzame verwerking van friet (Esther Schenk en Remco Hamoen) Vooruitgang in invriestechnologie en voedselkwaliteit (Ruud van der Sman) Discussies over de routekaart voor een toekomstbestendige diepvriesketen Het programma omvat interactieve sessies en rondetafelgesprekken en wordt afgesloten met een netwerkborrel. Of u nu actief bent in R&D, duurzaamheid, ontwerp, installatie, koel- en vriesopslag, verwerking of productinnovatie: dit is een mooie kans om te netwerken, te leren en samen de toekomst van diepvriesproducten vorm te geven. Kijk op de website van WUR voor meer informatie en om u aan te melden: 👉 AGENDA & AANMELDEN
door Davey Gerlings 5 november 2025
We hebben groot nieuws: Boltrics krijgt een nieuw thuis! Ons nieuwe hoofdkantoor wordt het voormalige Rabobank-pand aan de Galvanistraat in Ede. Een plek die past bij onze ambities en ruimte biedt om verder te groeien en nog meer logistiek dienstverleners te helpen hun processen te digitaliseren. Een plek die past bij onze ambitie De afgelopen jaren is Boltrics hard gegroeid. Ons team barst van energie en ideeën, en dat vraagt om meer ruimte, letterlijk én figuurlijk. Daarom waren we op zoek naar een locatie die niet alleen voldoende werkplekken biedt, maar ook een uitvalsbasis is om met onze klanten en partners samen te komen. En dat hebben we gevonden in Ede.  “We waren op zoek naar een locatie die niet alleen ruimte biedt, maar ook uitstraalt waar we voor staan: innovatie, zichtbaarheid en toekomstgericht ondernemen,” aldus algemeen directeur Jan Bolks. Groeien en innoveren Het moderne gebouw biedt volop plek voor uitbreiding van ons team én vormt een inspirerende omgeving waarin innovatie centraal staat. Hier werken we samen aan de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten die bijdragen aan onze missie. Samen leren en verder bouwen Ons nieuwe kantoor wordt ook een ontmoetingsplek voor (internationale) klanten en partners. Een plek voor kennissessies, inspiratiedagen en innovatieworkshops, waar we elkaar versterken en samen werken aan de toekomst van logistieke software. “Met deze nieuwe locatie kunnen we onze klanten en partners nog beter ontvangen en laten ervaren waar Boltrics voor staat. Het pand is een verlengstuk van onze identiteit. Wanneer klanten en partners bij ons over de drempel stappen, willen we dat ze direct voelen wat ons drijft: samenwerken aan slimme oplossingen die waarde toevoegen, de logistieke sector verder brengen, en toekomstbestendig maken.” Aldus Jan-Cornell van Ekris, commercieel directeur en mede-eigenaar. Op naar de toekomst Met deze stap investeren we in groei, in mensen en in de toekomst van de logistiek. De verhuizing naar de nieuwe locatie staat gepland voor medio 2026, en we kunnen niet wachten om u daar te verwelkomen in ons nieuwe thuis.
door Davey Gerlings 5 november 2025
Bronvermelding: Primeur, vaktijdschrift voor de AGF-sector in de Benelux. Abonnementsaanvragen via: https://www.agfprimeur.nl/formulier.asp?type=abonnement
Show More