Resultaten BrancheMonitor 2025: Data als sleutel tot sterke belangenbehartiging

Davey Gerlings • 10 september 2025

De BrancheMonitor van VNO-NCW en MKB-Nederland is hét jaarlijkse onderzoek naar de kracht en uitdagingen van brancheverenigingen in Nederland. De editie van 2025 laat een duidelijke trend zien: belangenbehartiging blijft onze belangrijkste taak, maar de beschikbare capaciteit daalt. Waar in 2019 nog 51% van de gemiddelde branchebureaucapaciteit naar lobby ging, is dat in 2025 nog maar 42%. Tegelijkertijd ervaren minder verenigingen succes van hun inspanningen – 68% ziet resultaat, tegenover 75% in 2019.
 
Om met gezag te kunnen spreken richting overheid en stakeholders wordt het gebruik van data steeds belangrijker. Data onderbouwt onze standpunten, vergroot onze autoriteit en maakt onze lobby effectiever. Toch blijkt uit de monitor dat slechts 35 à 40% van de verenigingen een duidelijke datastrategie heeft. Specifiek voor de koel- en vriessector zijn data cruciaal om onze positie te versterken. Denk aan cijfers over energieverbruik, netcapaciteit en verduurzaming, maar ook aan ketenlogistiek en voedselveiligheid. Met goed onderbouwde feiten kunnen wij als sector laten zien welke uitdagingen er spelen en welke oplossingen wij aandragen richting politici en overheden.
 
Slim gebruik van data versterkt niet alleen onze lobby, maar stimuleert ook innovatie in de sector. Het helpt trends te signaleren, prestaties te benchmarken en leden te inspireren tot vernieuwing. Zo zijn we als vereniging zowel een krachtige gesprekspartner als een bron van kennis en vooruitgang.
 
Onze oproep aan leden: blijf investeren in data en deel deze om samen onze lobby sterker en effectiever te maken. Nekovri werkt aan een stevige datastrategie, maar de input van onze leden is onmisbaar om deze te laten slagen. Alleen met een stevig fundament van feiten en ervaringen uit de praktijk kunnen we de uitdagingen van vandaag en morgen het hoofd bieden.

door Davey Gerlings 10 september 2025
Op dinsdag 9 september 2025 was het zover: het allereerste Nekovri Ledendiner! In de bijzondere setting van The Dutch in Spijk kwamen de Nekovri-leden samen voor een bijzondere nazomer bijeenkomst. Het eerste Nekovri ledendiner markeerde ook de trotse lancering van de campagne #PolitiekMaakOnsKritiek . CEO Nekovri, Davey Gerlings, gaf het startschot en lichtte toe: “Het gaat ons niet om aandacht, de feiten over onze cruciale sector spreken voor zich!” Het doel van de campagne is de aanmerking van de koudeketen als kritieke infrastructuur. “Zo krijgen we de voorrang die de sector verdiend, bij een crisissituatie of op het stroomnet.” Met zichtbaarheid rond Prinsjesdag, via sociale media, brieven aan Tweede Kamerleden en persaandacht wil Nekovri de onmisbare koudeketen onder de aandacht brengen van zowel consument als beleidsmakers. “Het momentum is er ook met de aanstaande verkiezingen!”, aldus Gerlings. Tijdens het ledendiner was al een eerste stand ingericht waar de leden op de foto konden met ijskoude feiten over de sector en bordjes met krachtige statements. Hierover volgt heel snel meer! Luitenant-kolonel b.d. Daan Speetjens van het Ministerie van Defensie gaf de aanwezigen een inkijk in het Ecosysteem Logistiek en de mogelijkheden die dit biedt voor de koel- en vriessector om aansluiting te vinden bij Defensie. Nekovri heeft een aantal jaar terug meerdere keren input geleverd richting de aanbesteding van het Ecosysteem Logistiek. Hij benadrukte hoe belangrijk de sector kan zijn in samenwerking met Defensie: “We hebben een gezamenlijk belang als overheid en bedrijfsleven als het gaat over een veilig Nederland, Europa en wereld. Daarbij zoeken we niet één enkele aanbieder, maar jullie allemaal. Zowel in vredestijd als in tijden van oorlog.” De aanbesteding voor opslag gaat naar verwachting begin 2027 van start. Tot slot namen Robert-Jan Brooijmans en Kim Stukker van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur de deelnemers mee in de actuele discussie over weerbaarheid binnen de overheid. Ze kijken op dit moment welke sectoren binnen de voedingsmiddelenindustrie als “kritiek” moeten worden aangemerkt. “Dit sluit heel goed aan bij de nieuwe campagne van Nekovri!” Naar de toekomst toe worden scenario’s uitgewerkt bij crises en volgt er een landelijk crisisplan voedselzekerheid waarbij nu wel zeker is dat de sector betrokken wordt. Zowel de inhoud als de BBQ daarna smaakten naar meer! Er volgt zeker een tweede versie in 2026!
door Davey Gerlings 10 september 2025
Een nieuw teamlid! Mijn naam is Claire Vermeer, 29 jaar, werkzaam als Office- en Eventmanager bij Nekovri! In mijn rol richt ik mij op het organiseren en coördineren van uiteenlopende evenementen en ondersteun ik het kantoor met veel plezier. Het verbinden van mensen en het zorgen voor een soepel verloop van onze bijeenkomsten zijn daarbij mijn grootste drijfveren. Mijn affiniteit met koel- en vrieshuizen is niet geheel toevallig: mijn opa had destijds een eigen vrieshuis. Vers en goed georganiseerd – dat is mij dus met de paplepel ingegoten. Kom je mij tegen tijdens een van onze events? Dan maak ik graag persoonlijk kennis!
door Davey Gerlings 10 september 2025
Bij Nekovri blijven we werken aan het bieden van meerwaarde voor onze leden en partners. Daarom introduceren we een nieuwe trede binnen ons geassocieerde ledenprotocol: het Preferred Supplier-lidmaatschap. Deze status komt in de plaats van het eerdere Platinum Partnership. Met het Preferred Supplier-lidmaatschap willen we onze geassocieerde leden die zich extra inzetten voor onze sector meer zichtbaarheid en voordelen bieden. Denk hierbij aan verschillende mogelijkheden om zich te profileren binnen ons netwerk en bij onze leden. Belangrijk om te weten is dat dit niet ten koste gaat van het huidige geassocieerde lidmaatschap. We blijven ernaar uitkijken om samen met al onze partners en geassocieerde leden evenementen en initiatieven te ontwikkelen. Het geassocieerde lidmaatschap blijft dus van volle waarde. Het Preferred Supplier-lidmaatschap biedt daarbovenop een aantal extra voordelen. We heten Acrisure, dat voorheen Platinum Partner was, en Lemon Energie van harte welkom als Preferred Suppliers. Voor meer informatie over de inhoud en de voorwaarden kunt u terecht op onze website: www.nekovri.nl
door Davey Gerlings 8 september 2025
Op dinsdag 23 september organiseert onderwijs partner van Nekovri: Fruit Tech Campus, samen met NL Werktaanwerk het event: Vissen in de eigen vijver – kijk naar het talent, niet naar het cv 📍 Fruit Tech Campus, Geldermalsen | 🕒 14:00 – 17:00 uur Zij nodigen je/jullie van harte uit om hier als Fruit Tech Campus-partner bij aan te sluiten! Bekijk het programma & meld je aan Wat levert dit event je op? Praktische handvatten om intern talent te herkennen en door te ontwikkelen Inspiratie van bedrijven die succesvol anders zijn gaan werven Inzichten om voorbij het cv te kijken en écht werk te maken van skillsgericht denken Netwerkmogelijkheden met andere werkgevers, HR-professionals en beleidsmakers Waarom dit belangrijk is voor de fruit- en foodtechsector? In een krappe arbeidsmarkt vraagt groei om nieuwe manieren van denken. Dit event helpt je om het maximale uit je huidige medewerkers te halen, en ze te laten groeien binnen jouw organisatie Bekijk het programma & meld je aan  Samen bouwen aan een duurzame, innovatieve arbeidsmarkt in onze sector én regio.
door Davey Gerlings 8 september 2025
Samen sterker: Sparkling Projects en bbp advies bundelen krachten Sparkling Projects en bbp advies gaan vanaf nu samen verder om hun positie in de markt te versterken en klanten nog beter van dienst te zijn. Door het bundelen van kennis, ervaring en middelen ontstaat een krachtige organisatie met een uitgebreid aanbod aan duurzame energieoplossingen, variërend van elektrotechnische installaties, sanitaire installaties en werktuigbouwkundige installaties. Wat betekent dit voor klanten en partners? Breder dienstenaanbod: een compleet pakket van energietechnische oplossingen Meer expertise: een groter team van specialisten die samen innovatieve oplossingen realiseren. Continuïteit en betrouwbaarheid: dezelfde vertrouwde service met extra slagkracht Focus op innovatie: sneller inspelen op ontwikkelingen in de energietransitie Met deze samenwerking zetten Sparkling Projects en bbp advies een duidelijke stap richting verdere groei en innovatie, terwijl de vertrouwde kwaliteit en service behouden blijven. Beide teams blijven actief vanuit hun huidige locaties, waardoor de continuïteit voor klanten gewaarborgd blijft. Contact Ontdek onze nieuwe mogelijkheden en zie hoe we samen sterker staan in het ondersteunen van jouw duurzame energieprojecten. Voor meer informatie kunt u mailen naar sec@sparklingprojects.nl of u kun ons telefonisch bereiken via +31 55 540 1910.
door Davey Gerlings 28 augustus 2025
Veel leden liepen de afgelopen tijd tegen hetzelfde probleem aan: bij de (her)keuring van ammoniakinstallaties worden machinekamers standaard aangemerkt als ATEX Zone 2. Dit betekent dat de ruimte als explosiegevaarlijk wordt bestempeld, met forse consequenties en hoge kosten voor aanvullende voorzieningen. Zoals u weet is het Expertteam Techniek en het secretariaat van Nekovri druk doende met het zoeken naar een oplossing voor deze – in onze ogen – onjuistheid. Collega-koelhuizen hebben inmiddels een route gevonden om deze impasse te doorbreken. Door de installatie te laten toetsen volgens PGS 13, zoals opgenomen in de omgevingsvergunning, ontstaat een werkbare situatie. In deze oudere PGS-versies was de verplichting om machinekamers als ATEX-zone in te delen nog niet opgenomen, waardoor de keuring op een ander kader kan worden gebaseerd. Nekovri adviseert de leden alert te blijven bij (her)keuringen en actief te wijzen op de PGS-versie die in de eigen omgevingsvergunning is vastgelegd. Zo kunnen onnodige kosten worden voorkomen. Voor vragen kunt u vanzelfsprekend contact opnemen met het secretariaat Nekovri.
door Davey Gerlings 28 augustus 2025
Het secretariaat van Nekovri krijgt regelmatig vragen van leden over praktische zaken in de dagelijkse bedrijfsvoering. Zo komt het voor dat bedrijven te maken hebben met ijsvorming op de vloer van de vriescellen, bijvoorbeeld door intensief gebruik en het vaak openen en sluiten van deuren. Dit kan leiden tot gladde vloeren en daarmee gevaarlijke situaties. De vraag die dan speelt: welke mogelijkheden zijn er om de vloer stroever en veiliger te maken? Onze Nekovri ARBO-deskundige geeft hierbij een aantal algemene adviezen. Het risico van gladheid kan worden voorkomen of verminderd door vooral te kijken naar bronmaatregelen: Bron wegnemen, voorkomen van aanvriezing: Andere luchtstroom (temperatuur, luchtsnelheid en luchtvochtigheid) en flappengordijn, waardoor dichtbij deuren/openingen geen condensatie/vriesvorming ontstaat. Klimaat in de aangrenzende ruimte beter beheersen (temperatuur, luchtsnelheid en luchtvochtigheid) en evt extra sluis aanleggen. Verwarming door lokaal aanblazen of gericht infrarood, of lokale verwarming in de vloer (maar dit is vaak niet haalbaar) Effect verkleinen, beter mee omgaan: Betreffend locaties dicht bij deuren en openingen: Locaties leeg houden voor orderpick (alleen voor palletopslag met heftrucks). Periodiek verwijderen van aanvriezing Coating en vloeren. Lastig, omdat aanvriezing van condens (zonder verwarming of andere luchtstroom) niet altijd voorkomen kan worden, maar denk aan: Hydroforbe coating (waterafstotend) Antivries coating Thermisch isolerende coating Antislip coating Voor coating advies inwinnen bij specialisten/leveranciers en op kleine schaal proef uitvoeren, alvorens breder uit te rollen. Heeft u ook een vraag over ARBO of andere praktische thema’s? Het secretariaat van Nekovri denkt graag met u mee.
door Davey Gerlings 28 augustus 2025
ODTH en Movu Robotics zetten nieuwe standaard in magazijnautomatisering met eerste uitrol van Movu OPS voor Movu atlas-shuttlesysteem Het doorbraakproject belichaamt Movu’s merkvisie op toegankelijke automatisering en compacte schaalbaarheid, met als resultaat een live geïntegreerde Movu OPS-software en substantiële winst op vlak van veiligheid, duurzaamheid en doorvoercapaciteit. Rumst, België, 26 augustus 2025: ODTH First Class Logistics, een toonaangevende Belgische, familiegeleide logistieke dienstverlener, en Movu Robotics, een snelgroeiende innovator in schaalbare magazijnautomatisering en onderdeel van de stow Group, hebben met succes de eerste fase afgerond van een grootschalig automatiseringsproject op de ODTH-site in Rumst. Het resultaat is een transformatie van een traditioneel magazijn naar een softwaregestuurd, high-density logistiek centrum. Deze samenwerking is een belangrijke stap vooruit op vlak van operationele efficiëntie, realtime zichtbaarheid en duurzame impact. De oplossing combineert Movu atlas, het geavanceerde shuttlegebaseerde ASRS-systeem (Automated Storage and Retrieval System), met de eerste grootschalige uitrol van Movu OPS, het warehouse execution softwareplatform dat speciaal werd ontwikkeld om de Movu atlas-shuttles aan te sturen. De software is volledig in-house ontwikkeld door het R&D-team van Movu en naadloos geïntegreerd met het SAP ERP-systeem van ODTH. In een live SAP-omgeving zorgt deze combinatie voor dynamische palletroutering, intelligente buffersturing en een gestroomlijnde controle van shuttle- en transportsystemen. De gefaseerde implementatie waarborgt continue operationele beschikbaarheid, terwijl de automatiseringscapaciteit stapsgewijs wordt uitgebreid. Met dit project zet Movu Robotics een concrete stap in zijn missie om ‘Accessible Automation and Compact Scalability’ aan te bieden aan magazijnen wereldwijd. “Dit project betekent een mijlpaal, niet alleen voor ODTH, maar ook voor Movu Robotics,” zegt Christophe Coulongeat, CEO van Movu Robotics . “Het is de eerste keer dat onze Movu OPS-software de Movu atlas-palletshuttle volledig aanstuurt – van ontwikkeling tot integratie. Het resultaat is een naadloos geïntegreerde oplossing: snel, flexibel en intelligent. Dit bewijst dat modulaire en toegankelijke automatisering de toekomst van magazijnbeheer is.” Belangrijkste resultaten van fase 1 De schaal van het project is indrukwekkend. Na voltooiing zal de Rumst-site meer dan 31.000 palletplaatsen tellen, verspreid over 14.000 m² magazijnruimte . Twintig autonome Movu atlas-shuttles zullen opereren over vier verticale niveaus, aangestuurd door vijf hogesnelheidsliften. Met vijf inbound- en zeven outboundstations kan het systeem tot 6.000 palletbewegingen per dag verwerken — 3.000 inkomend en 3.000 uitgaand — zonder de 24/7-dienstverlening aan FMCG-klanten (fast moving consumer goods) in gevaar te brengen. De voltooiing van fase 1 legt het fundament voor de volgende fasen. Alle software-integraties en systemen zijn klaar voor uitrol in fase 2 en 3 , die operationeel worden in september 2025 . De finale fase gaat live in Q1 2026 . Een van de unieke aspecten van dit project is het slimme, duurzame ontwerp. In plaats van nieuwbouw, besloten ODTH en Movu Robotics om de bestaande stellinginfrastructuur her te gebruiken. Deze keuze leidde niet alleen tot lagere investeringskosten , maar voorkwam ook meer dan 680 ton CO₂-uitstoot – een duidelijke illustratie van de gezamenlijke duurzaamheidsambitie van beide bedrijven. De flexibiliteit van het systeem is eveneens opmerkelijk. Het ondersteunt moeiteloos zowel Europallets als industriële pallets , variërend van 1.200 mm breed tot 2.400 mm hoog . Hierdoor kan ODTH een gevarieerd klantenbestand bedienen met uiteenlopende logistieke behoeften. Strategisch effect en slimme automatisering in actie. Met een groeiend aantal SKU’s, strikte service level agreements en beperkte ruimte op de site in Rumst, zocht ODTH naar een oplossing die de opslagdichtheid verhoogt , en tegelijk intern transport en energieverbruik minimaliseert . Door Movu atlas in een modulaire aanpak met zes fasen te implementeren, kon ODTH de operationele continuïteit behouden en tegelijk de systeemcapaciteit en intelligentie geleidelijk uitbreiden. Elke fase bouwt voort op de vorige, wat zorgt voor een vlotte, risicovrije schaalvergroting . “We hebben voor Movu Robotics gekozen omdat zij een schaalbare, intelligente oplossing kunnen bieden die perfect aansluit op de specifieke beperkingen van onze site,” zegt Wim Van Leuven, Project Manager bij ODTH . “Dankzij het hergebruik van onze bestaande infrastructuur konden we de installatiekosten en ecologische impact beperken – en toch vanaf dag één echte meerwaarde leveren. Het volledige project wordt uitgerold in een actief magazijn, en tot nu toe zonder enige impact op onze klanten. Dat toont de kracht en flexibiliteit van de samenwerking tussen Movu en ODTH.” Software-intelligentie als kern van het systeem. De ware innovatie schuilt in Movu OPS, het eigen WES-platform van Movu dat fungeert als het digitale brein van het systeem. Dankzij een native integratie met SAP ERP via gestandaardiseerde API’s, maakt de software onder andere het volgende mogelijk: Vlotte communicatie met Movu Conveyor Control (MCC) en Movu Tower verkeerssturing Realtime toewijzing van shuttles en optimalisatie van liftroutes Ondersteuning van chaotische opslaglogica voor maximale flexibiliteit Configuratie van opslagstrategieën en slimme buffering buiten piekuren Een moderne gebruikersinterface die de besluitvorming en controle voor operators vereenvoudigt Deze integratie stelt ODTH in staat om het logistieke proces end-to-end te automatiseren, op basis van realtime magazijndata en slimme beslisregels – een cruciale capaciteit in een omgeving met hoge rotatie en constante druk. “De integratie van Movu OPS in een SAP-omgeving tilt magazijnbesturing naar een nieuw niveau,” aldus Thomas De Rudder, Integration Manager bij Movu Robotics. “Hiermee kan ODTH een complex shuttlesysteem aansturen met maximale reactiviteit en zonder manuele tussenkomst.” Vooruitblik op fase 2 Met nog vijf implementatiefasen in het vooruitzicht zullen ODTH en Movu Robotics de automatiseringscapaciteit verder uitbreiden, extra functies voor orkestratie toevoegen en het footprint van het systeem vergroten. Deze roadmap versterkt de positie van ODTH als voorloper in mensgerichte en duurzame logistiek, en bevestigt het modulaire automatiseringsmodel van Movu Robotics. “Deze samenwerking met ODTH bewijst dat automatisering van bestaande magazijnen (‘brownfield’) niet alleen mogelijk, maar ook strategisch is,” besluit Coulongeat. “Door slimme software te combineren met herbruikbare infrastructuur helpen we logistieke spelers om vandaag al het magazijn van de toekomst te bouwen.” Over ODTH First Class Logistics ODTH is een familiebedrijf met hoofdkantoor in België en meer dan 40 jaar ervaring in multimodaal transport, warehousing en value-added logistieke diensten. Met een mensgerichte aanpak bedient ODTH een brede waaier aan sectoren, met sterke focus op duurzaamheid en innovatie. Meer informatie: https://www.odth.be/ Over Movu Robotics Movu Robotics, onderdeel van de stow Group, is een toonaangevende internationale speler in magazijnautomatisering en biedt schaalbare en efficiënte logistieke oplossingen. Met meer dan 400 medewerkers in Europa en de VS biedt Movu een compleet portfolio aan geautomatiseerde technologieën, waaronder: Movu atlas – palletshuttle voor meerdiep opslag, Movu ifollow – AMR-oplossing voor collaboratief orderpicken en pallettransport, Movu escala – 3D-opslagsysteem voor bakken, Movu eligo – geïntegreerde robotarm voor picking. Alle oplossingen worden centraal aangestuurd via Movu OPS, het warehouse execution softwareplatform. Meer informatie: www.movu-robotics.com  Perscontact – ODTH: Rob Van Den Berghen Chief Operational Officer (COO) ODTH T: +32 38 60 64 19 M: Rob.VanDenBerghen@odth.be Perscontact – Movu Robotics: Thomas Meyer-Jander Chief Marketing Officer (CMO) stow Group T: +32 56 48 11 11 M: thomas.meyer-jander@stow-group.com
door Davey Gerlings 15 augustus 2025
Nekovri is blij om het nieuwe lid te verwelkomen, Europlant Kweekbedrijf B.V. uit Heerenveen is lid geworden van Nekovri.
Show More