Voor u gelezen in de markt: Michael Lewis Company pakt energie-uitdaging aan

Davey Gerlings • 9 juli 2025

Netcongestie kan grenzen opwerpen voor groei. En toch realiseerde logistiek dienstverlener Michael Lewis Company een ruime verdubbeling van zijn vriescapaciteit mét een lager energieverbruik dan voorheen. Het geheim? Meer efficiëntie op basis van geavanceerde technologie. 



Het is nog niet eens zo lang geleden dat er bij Michael Lewis Company een brief op de mat plofte van de netbeheerder. Het bedrijf kreeg een waarschuwing dat het zijn contractvermogen had overschreden. Met alle risico’s van dien. “Uiteindelijk kun je zelfs worden afgesloten, wat natuurlijk heel onwenselijk is met het oog op de continuïteit”, zegt facility manager Erik IJsselstein. “Bovendien lagen er net plannen voor een uitbreiding van onze vriescapaciteit.” 

De van origine Amerikaanse specialist in opslag en distributie van in-flight supplies kreeg in 2020 een Europees hoofdkantoor en warehouse, in Dinteloord. Vanuit Noord-Brabant vinden maaltijden voor de luchtvaartindustrie hun weg naar verschillende klanten in heel Europa. Na een valse start aan het begin door corona maakt het bedrijf nu een mooie groei door. Het resultaat vermoedelijk, van de bedrijfsmissie om altijd te streven naar een blije klant. 

Werk aan de winkel 
De veelal diepgevroren producten worden opgeslagen onder strikte condities in verschillende koel- en vriescellen. Het was de stijgende vraag vanuit klanten, en van producenten en leveranciers om meer op voorraad te leggen, die Michael Lewis Company noopte tot uitbreiding daarvan. Maar, in combinatie met de energie die roet in het eten dreigde te gooien was er wel werk aan de winkel. “We hadden al het gevoel dat het verbruik efficiënter kon”, zegt Erik, “maar hóe, daar kregen we de vinger niet achter.”

De opslag- en distributiespecialist ging in gesprek met verschillende partijen. Maar de geboden oplossingen – zoals de suggestie van investeren in een compleet nieuwe installatie – waren niet wat het bedrijf zocht. 


Beter benutten 
Dankzij een geheel andere aanpak bleven Michael Lewis Company de kosten van een nieuwe installatie bespaard. Mét een beter resultaat dan gehoopt. Zo wist het Brabantse bedrijf niet alleen zijn vriescapaciteit meer dan te verdubbelen én binnen het contractvermogen te blijven. Ook lukte het om minder energie te verbruiken dan in de oude situatie. Een verrassende uitkomst. Of zoals Erik het formuleert: “Awesome. Waanzinnig. Een topoplossing.” Die oplossing zit ‘m in een betere benutting van de bestaande installatie en in een optimaal verbruik van de energie die voorhanden is. Van het contractvermogen, maar ook van zonnepanelen die Michael Lewis Company hiervoor op een deel van het dak liet plaatsen. “Gedeeltelijk, omdat teruglevering niet is toegestaan. Wat we opwekken wordt zo veel en goed mogelijk ingezet.”

Verbruiksoptimalisatie wordt gerealiseerd door vriescellen in te zetten als thermische buffer. Schijnt de zon en is er (te) veel energie voorhanden, dan wordt deze gebruikt om een koelvriesinstallatie harder te laten draaien. De installatie kan dankzij de koude-afgifte van de producten – die één tot twee graden kouder worden dan normaal – op momenten dat dit het best uitkomt minder hard werken en dus ook minder energie verbruiken. Simpel gezegd functioneert het product dus als koelelement. Mede hierdoor wordt de energievraag meer verspreid over de dag.


Dirigent van energiestromen 
De intelligente oplossing komt uit de koker van RBK Food Projects, onderdeel van de RBK Group uit Deventer. De divisie bestaat onder meer uit een architecten- en ingenieursbureau dat slimme oplossingen ontwikkelt voor de voedingsindustrie. Voor Michael Lewis Company analyseerde Food Projects de bestaande situatie en kwam het op basis van berekeningen tot een herontwerp van de installatie en een bestek, vertelt RBK’s sales director Theo Vliek. “Je wilt energie gebruiken op momenten dat dit het voordeligst is, dus moet je daarop sturen”, zegt hij. “In die zin fungeert RBK als een dirigent van energiestromen. Onze focus in de koelvriesindustrie ligt altijd op rust en efficiëntie. Daarom voorkomen we starts en stops zo veel als mogelijk en richten we het verbruik optimaal in. Bij Michael Lewis Company gebeurt dat door het bufferen van energie. Regie voeren, daar gaat het om.”
 

Besturing 
De regisseursrol wordt ook ondersteund door FOPRO, RBK’s eigen intelligente PLC-besturingssysteem voor industriële koude-installaties dat bij Michael Lewis Company is geïnstalleerd. Het is gekoppeld aan andere systemen en biedt realtime inzicht in de processen. Zo is bijsturen in de energievraag continu mogelijk en is optimalisatie gewaarborgd. 

In Dinteloord zijn ze er blij mee. “We hebben minder verbruikt en dan moeten de mooiste zomermaanden nog komen”, zegt Erik. “Voorlopig hoeven we ons geen zorgen te maken over energie. Sterker nog: op basis van ons contractvermogen en eigen opwek is het zelfs mogelijk om verder uit te breiden met eventueel nog een extra vriescel.”



door Davey Gerlings 28 augustus 2025
The body content of your post goes here. To edit this text, click on it and delete this default text and start typing your own or paste your own from a different source.
door Davey Gerlings 28 augustus 2025
The body content of your post goes here. To edit this text, click on it and delete this default text and start typing your own or paste your own from a different source.
door Davey Gerlings 28 augustus 2025
ODTH en Movu Robotics zetten nieuwe standaard in magazijnautomatisering met eerste uitrol van Movu OPS voor Movu atlas-shuttlesysteem Het doorbraakproject belichaamt Movu’s merkvisie op toegankelijke automatisering en compacte schaalbaarheid, met als resultaat een live geïntegreerde Movu OPS-software en substantiële winst op vlak van veiligheid, duurzaamheid en doorvoercapaciteit. Rumst, België, 26 augustus 2025: ODTH First Class Logistics, een toonaangevende Belgische, familiegeleide logistieke dienstverlener, en Movu Robotics, een snelgroeiende innovator in schaalbare magazijnautomatisering en onderdeel van de stow Group, hebben met succes de eerste fase afgerond van een grootschalig automatiseringsproject op de ODTH-site in Rumst. Het resultaat is een transformatie van een traditioneel magazijn naar een softwaregestuurd, high-density logistiek centrum. Deze samenwerking is een belangrijke stap vooruit op vlak van operationele efficiëntie, realtime zichtbaarheid en duurzame impact. De oplossing combineert Movu atlas, het geavanceerde shuttlegebaseerde ASRS-systeem (Automated Storage and Retrieval System), met de eerste grootschalige uitrol van Movu OPS, het warehouse execution softwareplatform dat speciaal werd ontwikkeld om de Movu atlas-shuttles aan te sturen. De software is volledig in-house ontwikkeld door het R&D-team van Movu en naadloos geïntegreerd met het SAP ERP-systeem van ODTH. In een live SAP-omgeving zorgt deze combinatie voor dynamische palletroutering, intelligente buffersturing en een gestroomlijnde controle van shuttle- en transportsystemen. De gefaseerde implementatie waarborgt continue operationele beschikbaarheid, terwijl de automatiseringscapaciteit stapsgewijs wordt uitgebreid. Met dit project zet Movu Robotics een concrete stap in zijn missie om ‘Accessible Automation and Compact Scalability’ aan te bieden aan magazijnen wereldwijd. “Dit project betekent een mijlpaal, niet alleen voor ODTH, maar ook voor Movu Robotics,” zegt Christophe Coulongeat, CEO van Movu Robotics . “Het is de eerste keer dat onze Movu OPS-software de Movu atlas-palletshuttle volledig aanstuurt – van ontwikkeling tot integratie. Het resultaat is een naadloos geïntegreerde oplossing: snel, flexibel en intelligent. Dit bewijst dat modulaire en toegankelijke automatisering de toekomst van magazijnbeheer is.” Belangrijkste resultaten van fase 1 De schaal van het project is indrukwekkend. Na voltooiing zal de Rumst-site meer dan 31.000 palletplaatsen tellen, verspreid over 14.000 m² magazijnruimte . Twintig autonome Movu atlas-shuttles zullen opereren over vier verticale niveaus, aangestuurd door vijf hogesnelheidsliften. Met vijf inbound- en zeven outboundstations kan het systeem tot 6.000 palletbewegingen per dag verwerken — 3.000 inkomend en 3.000 uitgaand — zonder de 24/7-dienstverlening aan FMCG-klanten (fast moving consumer goods) in gevaar te brengen. De voltooiing van fase 1 legt het fundament voor de volgende fasen. Alle software-integraties en systemen zijn klaar voor uitrol in fase 2 en 3 , die operationeel worden in september 2025 . De finale fase gaat live in Q1 2026 . Een van de unieke aspecten van dit project is het slimme, duurzame ontwerp. In plaats van nieuwbouw, besloten ODTH en Movu Robotics om de bestaande stellinginfrastructuur her te gebruiken. Deze keuze leidde niet alleen tot lagere investeringskosten , maar voorkwam ook meer dan 680 ton CO₂-uitstoot – een duidelijke illustratie van de gezamenlijke duurzaamheidsambitie van beide bedrijven. De flexibiliteit van het systeem is eveneens opmerkelijk. Het ondersteunt moeiteloos zowel Europallets als industriële pallets , variërend van 1.200 mm breed tot 2.400 mm hoog . Hierdoor kan ODTH een gevarieerd klantenbestand bedienen met uiteenlopende logistieke behoeften. Strategisch effect en slimme automatisering in actie. Met een groeiend aantal SKU’s, strikte service level agreements en beperkte ruimte op de site in Rumst, zocht ODTH naar een oplossing die de opslagdichtheid verhoogt , en tegelijk intern transport en energieverbruik minimaliseert . Door Movu atlas in een modulaire aanpak met zes fasen te implementeren, kon ODTH de operationele continuïteit behouden en tegelijk de systeemcapaciteit en intelligentie geleidelijk uitbreiden. Elke fase bouwt voort op de vorige, wat zorgt voor een vlotte, risicovrije schaalvergroting . “We hebben voor Movu Robotics gekozen omdat zij een schaalbare, intelligente oplossing kunnen bieden die perfect aansluit op de specifieke beperkingen van onze site,” zegt Wim Van Leuven, Project Manager bij ODTH . “Dankzij het hergebruik van onze bestaande infrastructuur konden we de installatiekosten en ecologische impact beperken – en toch vanaf dag één echte meerwaarde leveren. Het volledige project wordt uitgerold in een actief magazijn, en tot nu toe zonder enige impact op onze klanten. Dat toont de kracht en flexibiliteit van de samenwerking tussen Movu en ODTH.” Software-intelligentie als kern van het systeem. De ware innovatie schuilt in Movu OPS, het eigen WES-platform van Movu dat fungeert als het digitale brein van het systeem. Dankzij een native integratie met SAP ERP via gestandaardiseerde API’s, maakt de software onder andere het volgende mogelijk: Vlotte communicatie met Movu Conveyor Control (MCC) en Movu Tower verkeerssturing Realtime toewijzing van shuttles en optimalisatie van liftroutes Ondersteuning van chaotische opslaglogica voor maximale flexibiliteit Configuratie van opslagstrategieën en slimme buffering buiten piekuren Een moderne gebruikersinterface die de besluitvorming en controle voor operators vereenvoudigt Deze integratie stelt ODTH in staat om het logistieke proces end-to-end te automatiseren, op basis van realtime magazijndata en slimme beslisregels – een cruciale capaciteit in een omgeving met hoge rotatie en constante druk. “De integratie van Movu OPS in een SAP-omgeving tilt magazijnbesturing naar een nieuw niveau,” aldus Thomas De Rudder, Integration Manager bij Movu Robotics. “Hiermee kan ODTH een complex shuttlesysteem aansturen met maximale reactiviteit en zonder manuele tussenkomst.” Vooruitblik op fase 2 Met nog vijf implementatiefasen in het vooruitzicht zullen ODTH en Movu Robotics de automatiseringscapaciteit verder uitbreiden, extra functies voor orkestratie toevoegen en het footprint van het systeem vergroten. Deze roadmap versterkt de positie van ODTH als voorloper in mensgerichte en duurzame logistiek, en bevestigt het modulaire automatiseringsmodel van Movu Robotics. “Deze samenwerking met ODTH bewijst dat automatisering van bestaande magazijnen (‘brownfield’) niet alleen mogelijk, maar ook strategisch is,” besluit Coulongeat. “Door slimme software te combineren met herbruikbare infrastructuur helpen we logistieke spelers om vandaag al het magazijn van de toekomst te bouwen.” Over ODTH First Class Logistics ODTH is een familiebedrijf met hoofdkantoor in België en meer dan 40 jaar ervaring in multimodaal transport, warehousing en value-added logistieke diensten. Met een mensgerichte aanpak bedient ODTH een brede waaier aan sectoren, met sterke focus op duurzaamheid en innovatie. Meer informatie: https://www.odth.be/ Over Movu Robotics Movu Robotics, onderdeel van de stow Group, is een toonaangevende internationale speler in magazijnautomatisering en biedt schaalbare en efficiënte logistieke oplossingen. Met meer dan 400 medewerkers in Europa en de VS biedt Movu een compleet portfolio aan geautomatiseerde technologieën, waaronder: Movu atlas – palletshuttle voor meerdiep opslag, Movu ifollow – AMR-oplossing voor collaboratief orderpicken en pallettransport, Movu escala – 3D-opslagsysteem voor bakken, Movu eligo – geïntegreerde robotarm voor picking. Alle oplossingen worden centraal aangestuurd via Movu OPS, het warehouse execution softwareplatform. Meer informatie: www.movu-robotics.com  Perscontact – ODTH: Rob Van Den Berghen Chief Operational Officer (COO) ODTH T: +32 38 60 64 19 M: Rob.VanDenBerghen@odth.be Perscontact – Movu Robotics: Thomas Meyer-Jander Chief Marketing Officer (CMO) stow Group T: +32 56 48 11 11 M: thomas.meyer-jander@stow-group.com
door Davey Gerlings 15 augustus 2025
Nekovri is blij om het nieuwe lid te verwelkomen, Europlant Kweekbedrijf B.V. uit Heerenveen is lid geworden van Nekovri.
door Davey Gerlings 15 augustus 2025
Vanaf 23 augustus 2025 wijzigen onze postgegevens, we nemen afscheid van onze vertrouwde Postbus 901 in Eindhoven Nieuw postadres: de Grote Beer 9, 5215 MR, ’s-Hertogenbosch We vragen u vriendelijk om vanaf deze datum ons nieuwe postadres te gebruiken, zodat uw post ons snel en veilig bereikt.  Bedankt voor het aanpassen van uw administratie en voor uw medewerking!
door Davey Gerlings 15 augustus 2025
Cybersecurity heeft voor veel kleine bedrijven weinig prioriteit. Zo neemt een derde van de kleine bedrijven geen enkele maatregel om zich te beschermen tegen cyberaanvallen. Om ondernemers te helpen bij het nemen van cybermaatregelen is de CyberVeilig Check voor zzp en mkb gelanceerd. Voor kleine ondernemers die een financieel knelpunt ervaren, is er nu tijdelijk de subsidieregeling Mijn Cyberweerbare Zaak. Mijn Cyberweerbare Zaak in het kort De subsidie is: Voor ondernemers met 1 tot en met 50 werknemers en een jaaromzet van maximaal € 10 miljoen; Aan te vragen op een flink aantal basismaatregelen van de CyberVeilig Check; 50% van de aanschafwaarde en/of implementatiekosten tot een maximum van € 1.250; Aan te vragen van vrijdag 18 juli 2025, 09.00 uur tot en met vrijdag 31 oktober 2025, 17.00 uur en wordt toegekend op volgorde van binnenkomst tot het maximale budget van €1 miljoen bereikt is. Meer informatie over deze subsidieregeling voor kleine ondernemers vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Subsidie aanvragen
door Davey Gerlings 15 augustus 2025
Heeft u zich al ingeschreven voor het Exclusieve Ledendiner van Nekovri op dinsdag 9 september a.s.? Een diner exclusief voor onze leden en preffered supplier(s) uit de koel- en vriessector. U heeft de officiële uitnodiging al ontvangen in uw inbox, maar we willen u er graag nog even aan herinneren - want dit bijzondere event wilt u niet missen! Tijdens de zogenaamde Ledentop kijken we vooruit naar de rol van onze sector in de weerbaarheid van de Nederlandse voedselvoorziening. Wat begon met gesprekken met het Ministerie van Defensie, loopt inmiddels parallel met de dialoog die we vorig jaar al startten met het Ministerie van Landbouw, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Beide trajecten versterken elkaar – en laten zien dat onze inspanningen vruchten afwerpen! Naast een heerlijk luxe barbecue in goed gezelschap, kunnen we in deze nieuwsbrief de eerste spreker aankondigen: Luitenant-kolonel Daan Speetjens van het Ministerie van Defensie. Hij zal ons meenemen in het Ecosysteem Logistiek en de kansen voor de koel- en vriessector om de aansluiting met het Ministerie van Defensie te vinden ( https://www.defensie.nl/onderwerpen/adaptieve-krijgsmacht/ecosysteem-logistiek ). Mis deze unieke avond niet en meld u vandaag nog aan via info@nekovri.nl ! 
Nekovri beeldmerk en logo
door Davey Gerlings 7 augustus 2025
Op 30 juli 2025 publiceerde de Europese Commissie een aanbeveling voor het gebruik van een vrijwillige duurzaamheidsrapportagestandaard voor het mkb. Deze zogenoemde VSME-standaard (Voluntary Sustainability Reporting Standard for SMEs) helpt micro-, kleine en middelgrote bedrijven om op een toegankelijke manier te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid en -prestaties. De CSRD is een Europese wet die grote bedrijven verplicht om te vertellen hoe duurzaam ze zijn . Denk aan: Hoeveel energie gebruiken ze? Hoe gaan ze om met hun personeel? Wat doen ze om klimaatverandering tegen te gaan? Voor kleine bedrijven is deze wet (nog) niet verplicht. Maar grote bedrijven moeten steeds vaker aan hun leveranciers vragen hoe duurzaam zij zijn. En daar kom jij als mkb’er dus tóch in beeld. De VSME-standaard is dan als het ware een steekbriefje dat je kunt gebruiken om die vragen makkelijk en netjes te beantwoorden. Hoewel veel leden van Nekovri niet onder de CSRD-verplichting vallen, krijgen zij steeds vaker vragen vanuit klanten, financiers of ketenpartners over duurzaamheid. Deze nieuwe standaard biedt een laagdrempelig en uniform antwoord . Twee modules: eenvoudig en schaalbaar De VSME-standaard bestaat uit twee delen: De basismodule , met 11 onderwerpen zoals CO₂-uitstoot, personeelsgegevens en integriteit. Deze vormt het startpunt. De uitgebreide module , met 9 extra onderwerpen zoals reductiedoelen, mensenrechten en diversiteit. Deze is bedoeld voor bedrijven die extra informatie moeten aanleveren, bijvoorbeeld aan investeerders. De standaard sluit aan op Europese regels, maar is eenvoudiger en vraagt geen uitgebreid onderzoek naar alle duurzaamheidsthema’s. Bedrijven vullen alleen de onderwerpen in die voor hen van toepassing zijn. Dat maakt het makkelijk in gebruik. Wat betekent dit voor bedrijven binnen Nekovri? De koel- en vriessector is nauw verweven met internationale ketens, voedselveiligheid en logistieke dienstverlening. Vanuit Nekovri zien wij de volgende implicaties: Voorbereiden op ESG-informatievragen De VSME biedt een antwoord op de toegenomen druk vanuit klanten en financiers zonder dat bedrijven direct CSRD-plichtig zijn. Efficiëntie en consistentie Eén standaard voorkomt dat bedrijven per klant andere ESG-indicatoren moeten aanleveren. Versterking van concurrentiekracht Transparantie op het gebied van duurzaamheid wordt steeds vaker meegenomen in aanbestedingen, samenwerkingen en financiering. Springplank naar de toekomst De VSME-structuur sluit aan op de CSRD, wat bedrijven helpt zich stapsgewijs voor te bereiden op eventuele toekomstige verplichtingen. Kans om als sector verantwoordelijkheid te nemen Door als koel- en vriessector zichtbaar te maken hoe wij werken aan duurzaamheid, versterken we ons imago én onze maatschappelijke positie. Bekijk de standaard en bijbehorende hulpmiddelen op de officiële EFRAG-pagina: https://www.efrag.org/en/smes-and-sustainability-reporting . EFRAG heeft aangekondigd dat er vertaalde hulpmiddelen volgen in de tweede helft van 2025, een en ander is nu enkel nog in het Engels beschikbaar. Heb jij als bedrijf al ervaring met ESG-vragen van klanten of partners? Laat het ons weten! Het secretariaat Nekovri verzamelt signalen uit de praktijk om knelpunten en kansen bespreekbaar te maken bij beleidsmakers. Mail naar info@nekovri.nl .
Kaart van Nederland met pinnetjes, nederlandse koel- en vrieshuizen
door Davey Gerlings 7 augustus 2025
Onze website van Nekovri is nu een maandje online en wij vragen uw hulp! Als u naar de subpagina " Leden " gaat, kunt u op een interactieve kaart klikken. Elke pin maakt deel uit van Nekovri. Nu vragen wij ons af of u graag andere informatie bij uw pin had gewild, mail dit dan naar ons, dan kunnen wij dit aanpassen voor u! Wij vragen u dan om een uitgewerkte versie aan te leveren, om fouten te voorkomen! Dit mag u mailen naar info@nekovri.nl . Als u tevreden bent met het de informatie op uw pagina, dan hoeft u niks te doen
Aankondiging Prinsjesdag Peiling 2025
door Davey Gerlings 1 augustus 2025
Op initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland wordt dit jaar voor de derde keer de Prinsjesdag Peiling uitgevoerd. Deze Peiling is een grootschalige jaarlijkse enquête om inzicht te krijgen in de verwachtingen en behoeften van ondernemers in aanloop naar Prinsjesdag. Met deze enquête vragen we ondernemers uit alle sectoren naar hun economische vooruitzichten, hun uitdagingen en knelpunten. Dit jaar zal de peiling ook gericht zijn op de aankomende Tweede Kamer verkiezingen. Welke thema’s verdienen momenteel voor ondernemers de meeste aandacht? Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van de campagnetijd en een nieuw te vormen kabinet? Dat zijn de centrale vragen van deze peiling. Doe jij mee? Ondernemers kunnen de enquête invullen via deze link Deelname kost slechte enkele minuten en kan tot 25 augustus . De resultaten zullen nog vóór Prinsjesdag bekend worden gemaakt. Alvast veel dank voor jouw medewerking!
Show More