door Davey Gerlings
•
19 september 2025
Lang dachten veel Nederlanders een beetje meewarig over diepvriesproducten. In de supermarkt gold het “diepvriesvak” als een plek waar je pas kwam als het écht niet anders kon. Want vers was toch altijd beter – of althans, zo dacht men. Maar dat beeld begint te kantelen. Tijdens de coronaperiode kwam er een omslag. Mensen wilden minder vaak naar de winkel, waren bang dat producten tijdelijk niet beschikbaar zouden zijn, en ontdekten opnieuw het gemak van een goed gevulde vriezer. Een pak sperziebonen of blauwe bessen, direct uit de vrieslade, bleek een betrouwbare redder in de keuken. En wie zich er wat meer in verdiepte, ontdekte dat diepvries helemaal niet per se “minder vers” is – integendeel. Veel groenten en fruit worden direct na de oogst ingevroren. Daardoor blijven vitamines, smaak en structuur vaak beter behouden dan bij producten die dagen onderweg zijn van boer naar distributiecentrum en vervolgens naar de winkel. Een zak ingevroren spinazie kan dus soms frisser zijn dan het bosje dat al een week in het versvak ligt te wachten. Die herwaardering sluit aan bij wat consumenten steeds belangrijker vinden: gemak, minder verspilling en zekerheid. Met diepvriesproducten hoef je niet bang te zijn dat iets na een paar dagen bedorven raakt. Je gooit minder weg, je kunt plannen, en je hebt altijd iets achter de hand. Tegelijkertijd speelt mee dat het aanbod aantrekkelijker wordt: niet alleen simpele doperwten en vissticks, maar ook exotische fruitmixen, culinaire maaltijden en luxe varianten vinden hun weg naar de vrieskist. Dat nieuwe imago helpt ook bij de gezondheid. Anders dan bij veel bewerkte voeding, is er vaak weinig toegevoegd aan diepvriesgroenten of -fruit. Invriezen is voldoende conservering. Voor de consument betekent dat: een relatief puur product dat lang meegaat. Het oude idee dat diepvries “arm” was aan voedingsstoffen, raakt daarmee achterhaald. Toch zijn er ook kanttekeningen. Niet alles uit de vriezer is automatisch gezond: kant-en-klare pizza’s en snacks zitten vaak nog steeds vol zout en vet. En achter de schermen kost de koelketen natuurlijk veel energie – van transport tot opslag en thuisgebruik. Voor wie kritisch kijkt naar duurzaamheid, blijft dat een punt van aandacht. Maar ondanks die kanttekeningen lijkt de trend duidelijk. Waar diepvries ooit werd gezien als noodoplossing, groeit het nu uit tot een volwaardige keuze. Supermarkten spelen daarop in met een breder assortiment, en fabrikanten investeren in betere kwaliteit en aantrekkelijkere verpakkingen. Het is niet ondenkbaar dat de vriezer in de keuken de komende jaren net zo vanzelfsprekend wordt gevuld met groenten en fruit als de koelkast. Het kan vriezen of dooien, zegt het gezegde. Voor diepvriesvoedsel lijkt het voorlopig vooral: een dooiend imago, en een warm onthaal door de consument. https://fd.nl/samenleving/1564685/het-kan-vriezen-het-kan-dooien