Voor u gelezen in de markt: Efficiëntere keuring van reefer lading dankzij een verbeterd controleproces
Producten als vlees, vis en fruit komen vaak via de Rotterdamse haven de Europese Unie binnen. Voordat ze worden toegelaten, ondergaan ze verplichte controles op onder andere voedselveiligheid. En die controles? Die kosten vaak veel tijd. Dankzij een optimalisatietraject wordt het controle proces nu verbeterd én gaan de inspecties een stuk sneller.
Samenwerking in de keten
Om het inspectieproces voor de keten transparanter te maken en te verbeteren heeft Havenbedrijf Rotterdam eind 2024 een werkgroep opgericht. NVWA, EvoFenedex, GroentenFruit Huis, Nekovri, TLN/Fenex, DMIA, Visfederatie, het Agrarisch Import Platform (AIP) en Portbase nemen deel aan deze werkgroep. Het gezamenlijke doel is een soepel controleproces, waarbij lading snel en correct wordt gekeurd en snel bij de eindklant terechtkomt.
Davey Gerlings van Nekovri (Vereniging van Nederlandse koel- en vrieshuizen): “Efficiënte en zorgvuldige keuringen zijn cruciaal voor de kwaliteit van onze voedselketen. Nederland heeft met zijn publiek-private keurpunten en de nauwe samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven een unieke positie in Europa. Door samen te werken aan betere afstemming en digitalisering van processen, zetten we stappen die verspilling voorkomen, kosten beperken en het vertrouwen in de hele Nederlandse keten versterken.”
Waarom verbetering nodig is
Bij aankomst in Nederland worden producten zoals vlees en vis gecontroleerd op speciale locaties in de haven: de Inspectie Centra. Expediteurs leveren de benodigde documenten aan bij de NVWA, terwijl ook de Douane een belangrijke rol speelt. Door lange doorlooptijden in het proces staan reefercontainers vaak te wachten op de terminal, met als gevolg hoge demurrage & detention-kosten en risico op kwaliteitsverlies. Daarin speelt onduidelijkheid over de beschikbare capaciteit bij keurpunten een rol, wat leidt tot frustratie bij aanbieders én onnodige communicatie tussen ketenpartijen.
De werkgroep zet met gerichte verbeterstappen in op structurele verandering in het proces rond deze controles. Voor expediteurs houdt dit in: meer zekerheid over doorlooptijden van documentencontroles en meer inzicht in de capaciteit bij keurpunten waardoor beter kan worden geanticipeerd.
Concrete stappen vooruit
Anne Saris, Business Manager Agrofood en Distributie bij Havenbedrijf Rotterdam: “Het is essentieel om alle belangen op één lijn te krijgen. Dat levert winst op voor iedereen.”
De werkgroep heeft inmiddels diverse verbeteringen doorgevoerd:
- Dashboardontwikkeling: doorlooptijden, capaciteit en bezettingsgraad bij keurpunten zijn beter inzichtelijk.
- Operationele richtlijnen: meer focus op het voorkomen van invoerfouten van operators bij aanmelding, waardoor NVWA en Douane efficiënter kunnen werken.
- Betere afstemming: wederzijds begrip en constructieve gesprekken over capaciteitsgebruik.
Anne: “We zien al dat de doorlooptijden bij de Douane zijn afgenomen. Als informatie correct wordt aangeleverd, kunnen meer zendingen in dezelfde tijd worden verwerkt. Dat verkort de wachttijden aanzienlijk.
Minder verspilling, meer kwaliteit
Een snellere afhandeling is niet alleen efficiënter, maar ook cruciaal voor de kwaliteit van verse producten. Peter Verbaas – NVWA:“Toezicht op “veiligheid” blijft de kern van het NVWA werk in het importproces. Doelmatigheid is daarbij een belangrijk thema. Het is mooi en cruciaal dat ketenpartijen nu gezamenlijk openstaan om over elkaars deelprocessen te leren en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid neemt in de integrale procesverbetering. Die samenwerking moeten we koesteren.”
De werkgroep blijft tot begin 2026 werken aan verdere procesverbeteringen. Daarna wordt aan de Sectortafel Import geëvalueerd of een vervolgtraject in 2026 wenselijk is.










